Sunday, December 29, 2013

Mutiara kata renungan bersama

"Sabar itu ilmu tingkat tinggi, belajarnya tiap hari"
(Ahli Hikmah)
"....sesungguhnya ALLAH SWT beserta orang-orang yang sabar"
(QS.Al Baqarah : 153)
Ya Allah jadikanlah kami hamba-Mu yang sabar dalam ujian-Mu dan selalu bersyukur dengan nikmat-Mu..
Aamiin Ya Rabbal'alamiin...


memilih teman sama ertinya dengan memilih masa depan..
Memilih teman sama ertinya dengan memilih perilaku..
Memilih teman sama ertinya dengan memilih kualiti ilmu..

Maka, siapa pun yang ingin masa depannya cerah, perilakunya menawan hati,
serta luas ilmu dan wawasannya, maka ia harus sangat pandai memilih teman!

"Angan-angan tidak akan mengubah kita walau seinci, tetapi apa yang kita
laksanakan itulah yang mengubah kita.


Kita pernah DILUKAI,Dan mungkin juga kita pernah MELUKAI,oleh kerana itu kita BELAJAR tentang bagaimana cara menghargai,menerima,berkorban

Kita pernah DIBOHONGI,Dan mungkin juga kita pernah MEMBOHONGI, dari situ kita belajar bagaimana sakitnya rasa DIBOHONGI Dan tentang KEJUJURAN.

Andaikan kita tidak pernah melakukan kesalahan dalam hidup ini,mungkin kita tidak pernah belajar erti MEMINTA MAAF Dan MEMBERI MAAF.


mungkin mudah memujuk hati orang lain..
tapi tidak semudah memujuk diri sendiri..
mungkin mudah menasihati orang lain..
tapi bukan mudah nasihati diri sendiri..

hati yang rendah hati adalah mampu menerima nasihat orang lain
dan ikhlas berkongsi kata2 nasihat kepada orang lain...


ku tetap "TERTAWA" walau aku sebenarnya ingin "MENANGIS".
Aku tetap "TERSENYUM" walau aku sebenarnya "KECEWA".
Aku tetap "KUAT" walau aku sebenarnya "SUDAH LEMAH".
Aku tetap "SEMANGAT" walau aku "TERTEKAN" oleh masalah.

Dan yang terpenting ↓↓

Aku tetap SABAR dan memandang segalanya baik saja walau sebenarnya hatiku sedang MERANA karena aku tahu Allah senantiasa disisiku.

Subhanallah....


No comments:

Post a Comment